CAPTCHA چیست؟

کپچا یا CAPTCHA در واقع یک سیستم پرسش و پاسخ آنلاین است که با طرح سئوالاتی که پاسخ به آنها برای انسان ساده اما برای ربات های کامپیوتری دشوار است کاربران واقعی را از ربات های آنلاین کامپیوتری تفکیک می کند.

در پرسش های سیستم CAPTCHA کیفیت تصویر و یا نوع نگارش حروف و اعداد درخواستی برای تکرار در فیلد پاسخ تا حدی نامفهوم و ناخوانا نمایش داده می شوند تا نرم افزارها و بات های آنلاین از درک آنها عاجز باشند و تنها کاربران واقعی امکان تشخیص و درج صحیح واژه در فیلد پاسخ را داشته باشند. در واقع کپچا یک سامانهٔ امنیتی و روند ارزیابی است که برای جلوگیری از برخی حمله‌های خرابکارانهٔ ربات‌های اینترنتی طراحی شده است.

عبارت CAPTCHA مخفف Completely Automated Public Turing test to tell Computers and Humans Apart است که به معنی «آزمون همگانی کاملاً خودکارشدهٔ تورینگ برای مجزا کردن انسان و رایانه» می باشد. 

کپچا اولین بار در سال دو هزار میلادی توسط Luis von Ahn معرفی و سپس در سایت یاهو به کار گرفته شد. 

امروزه از کپچا با فرمت ها و اشکال گوناگون در سایت ها و وبلاگ ها در فرم های عضویت سایت، نظرسنجی های آنلاین، بخش بازیابی کلمه عبور و یا سایر موارد استفاده می شود. 

انواع مختلف نمایش کپچا CAPTCHA

امروزه انواع مختلفی از کپچا در سایت های گوناگون نمایش داده می شوند که به ترتیب رایجترین انواع آن عبارتند از :

کپچای تصویری حاوی حروف

یکی از قدیمی ترین انواع کپچا نمایش عبارت مورد نظر به صورت تصویر است. در این نوع از CAPTCHA عبارت مورد نظر به صورت کمی به هم ریخته و ناخوانا نمایش داده می شود تا توسط نرم افزارها قابل شناسایی نباشد. معمولا در گوشه ای از این نوع کپچا یک علامت بلندگو هم نمایش داده می شود تا کاربر با کلیک بر روی آن قادر به شنیدن عبارت باشد و راحت تر فیلد پاسخ را تکمیل کند.

کپچا به روش حل مسئله

در این نوع کپچا یک عمل ریاضی ساده به عنوان مثال دو به علاوه ده نمایش داده می شود و کاربر بایستی حاصل معادله را در فیلد پاسخ وارد کند. 

کپچا به صورت سه بعدی

در این روش عبارات به صورت سه بعدی نمایش داده می شوند و بنابراین تشخیص آنها سخت تر است اما به دلیل سختی بیش از حد معمولا از این روش در وب سایت ها کمتر استفاده می شود.

گوگل ریکپچا نسخه دو | reCAPTCHA V2

امروزه نرم افزارهای OCR یا تشخیص خطوط نوشتاری پیشرفت زیادی کردند و بنابراین استفاده از CAPTCHA های قدیمی نوشتاری کمتر شده است. در این میان کپچا گوگل با استفاده از روش تصویری بسیار مرسوم شده و بسیاری از وب سایت ها از این روش بهره می برند. در این روش تعدادی تصویر به کاربر نمایش داده می شوند و از کاربر درخواست میشود تا به عنوان مثال تصاویر دوچرخه را از بین تصاویر نمایش داده شده تفکیک کند و در نهایت بر روی عبارت تایید کلیک کند.

کپچا تبلیغاتی Ad-injected captcha

در این روش به جای عبارت کپچا لوگو و یا شعار تبلیغاتی یک برند نمایش داده میشود و از کاربر درخواست می شود با توجه به نوع سئوال وابسته به برند پاسخ را وارد کند.

jQuery slider Captcha

با نمایش دو اسلایدر و کشیدن علامت به سمت چپ و راست هویت کاربر حقیقی تایید می شود.

Tic Tac Toe Captcha

کاربر با بازی کپچا را تایید می کند. در این روش از بازی های ساده و سریع مانند ایکس او استفاده می شود.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *